Levande vävnad

Jag får frågan på min mottagning. Vad är bindväv? Vi har kunskap om mycket men vi vet så lite om vår kropp. På yinyogan är det vår fascia eller bindväv vi möter i positionerna. I mer dynamiska och kraftfull träning är det musklerna som är mest aktiva. Kanske är det därför vi mer känner till muskler! En mentalitet i vårt samhälle uppbyggd på att prestera och ju mer vi svettas och tar i desto bättre.

Fascian är den tunna hinna av bindväv som omger våra muskler. Musklerna är lösa som köttfärs. Utan fascian skulle kroppen rasa ihop i en hög. Det är alltså den som håller oss upprätta. Skelett delar omsluts av fascia, förbinder muskler med muskler, skelett med skelett, skelett med muskler.

Bindväv är kroppens skyddsvävnad och finns överallt i kroppen- under huden, mellan olika organ, runt nerver, ben, leder och muskler. Kan beskrivas som ”kroppens ocean”. Utan den fungerar inte kroppen. Utöver kollagen, elastin består bindväven till stor del av vatten. Barns bindväv består till 80-85 % av vatten, hos vuxna ca 70 %. Detta innebär att vi får en stelare bindväv ju äldre vi blir. Bindväven i muskeln utgör 30 % av muskelmassan.

Fascian kan förklaras som ett spindelnät i långa stråk eller som gummiband kors och tvärs i hela kroppen. Går den sönder sker det i den svaga punkten. Alltså behöver det inte vara där problemet sitter. Fascian ger förklaring till att kroppen är en helhet.

Fascian är en levande vävnad!

När den är stel är vi stela. När den är elastisk är vi mjuka och smidiga.

Kan även kallas kroppens lim. När den är fuktig är vi elastiska. Primärt är avslappning för fascia återfuktning. Limmet torkar eller fascian stelnar när vi inte rör på oss.

Vid olika sjukdomar eller skador produceras ny bindväv, dvs reparerar.

Bindväven deltar i bildandet av senor.

I vår bindväv finns smärtreceptorer, så tack vare fascian kan du känna din kropp.

Reagerar på stress eftersom nervtrådarna finns i bindväven. När du stressar spänner du hela kroppen och gör skada på fascian. Ju mer vi stressar desto mer stela i axlar och bröstrygg samt vår andning påverkas. Nervtrådarna är känsliga och ett fritt flöde är viktigt. När vi medvetet slappnar av öppnar hela kroppen upp. Musklerna blir avslappnade och läkning är möjligt. Fascian kallas även vårt andra nervsystem. I vår bindväv passerar blodkärl, nerver och våra meridianer (energikanaler).

Minnen eller känslor finns i vår bindväv. ”Kroppen minns det du vill glömma är ett talesätt”.

Fascian/ bindväven är viktig för din hälsa och påverkas positivt av:

  • Avslappning och vila
  • Medveten närvaro
  • långsamhet
  • passiv stretch
  • Rörelse
  • Självmedkänsla